Ile razy słyszałeś te słowa:

A ja nie wiem, a sprawdzę jeszcze, a czekam na jeszcze inną ofertę…….

A ty nie masz czasu, u ciebie nijak się twój własny budżet nie domyka. Jesteś w wielkiej czarnej dziurze. I żeby nie powiedzieć inaczej :).

 

Czasami warto wtedy, odwołać się do emocji.

Emocje to prawdziwa potęga.

Ludzie podejmują decyzję kierując się przede wszystkim, emocjami a potem uzasadniają ją faktami. Zanim wykorzystasz emocje musisz się dokładnie zrozumieć cele swojego rozmówcy. Bez tego nie będziesz mógł prawidłowo przewidzieć reakcji rozmówcy na konkretny bodziec.

„ Celem mądrych nie jest zapewnienie przyjemności, ale uniknięcie bólu”

Artystoteles

Uczestniczyłam w spotkaniu ludzi biznesu na którym gościnnie przemawiał przedstawiciel organizacji charytatywnej, chodziło o wspomożenie akcji paczki dla dzieci z Domu Dziecka, przed świętami. Osoba miała około 15 minut i przez ten czas, zamiast przedstawić plan i na co chcą przeznaczyć zebrane pieniądze, opowiadał historię o 7 letniej Ani.
Ania, w ubiegłym roku pisała list do Św. Mikołaja o prezent dla swoje siostry, 5 letniej Kasi, która bardzo chciała dostać misia. Pisała co tydzień list od lipca aby na pewno Św. Mikołaj nie zapomniał. Listy trafiały do Pani Marty wychowawczyni i ona nam je przekazała.

Tak zrodził się ten projekt i w połowie grudnia dostarczyliśmy pięknie zapakowane prezenty dla dzieci z tego domu Dziecka.

Widzieliście kiedyś oczy i uśmiech waszego dziecka jak dostał od was prezent, na który tak długo czekał. Nigdy go, na pewno nie zapomnicie.

Tak Ania patrzyła nam w oczy, ciesząc się szczęściem swojej siostry.

Zanim dobiegła końca opowieść, wiele osób, łącznie ze mną miało łzy w oczach.

Jak widać wykorzystywanie emocji w przekonywaniu jest o wiele skuteczniejsze od wykorzystywania tylko faktów. Fakty są zimne i bez serca.

Emocje przekazują przesłanie i skłaniają ludzi do podjęcia działań, jakich oczekujesz.

Ale uwaga, wywoływanie silnych emocji może okazać się niebezpieczne jeśli nie posiadasz planu, jak ukierunkować powstałą energię. Czy będzie to dla nich oczywiste co maja dalej zrobić, jaką akcję podjąć: dokonać zakupu, oddać głos)?

Praktycznie co zrobić:

Wprowadź dużo emocji do swojej argumentacji, krótką historię związaną z danym tematem, potem zastosuj słowo „ ponieważ” i na koniec podaj jakiś fakt. Ale dobrze się do tego przygotuj i przećwicz !

Jeśli osoba jest bardzo przekonana do swojego poglądu i każda twoja próba przekonania jej tylko umacnia że to ona ma rację. Nie naciskaj. Zamiast tego podaj nową informacje. Przenieś w zupełnie inny temat i potem prowadź do tematu z tej innej strony.

Np. chcesz sprzedać kapcie dla dzieci, drogie ale z kolorystyką i ulubionym zwierzątkiem danego dziecka. Zapytaj czy wie, że 95% ( uwaga to jest przykład to trzeba sprawdzić !!!!) matek potwierdza połączenie emocjonalne dziecka z zabawką jest o wiele większe i ważniejsze niż sama zabawka.
I dalej kontynuujesz….

Pamiętaj że ludzie nie akceptują osobistej odpowiedzialności za porażkę. Pomóż im znaleźć to coś lub kogoś i potwierdź że wiesz że oni zrobiliby inaczej. Następnie pokaż im że zrobienie tego , co chcesz, rozwiąże ich problemy i pomoże odnieść sukces.

Pamiętaj, że są to wspaniałe narzędzia i stosowane w sposób etyczny i odpowiedzialny,
każdemu mogą zapewnić korzyści.

Dołącz

Share this post with your friends!